توت فرنگی های وحشی


امید سیف پناهی نویسنده : امید سیف پناهی
تعداد بازدید :57
توت فرنگی های وحشی

کارگردان: اینگمار برگمان

مرگ در بی‌زمان و مکان چهره نمایان می‌کند و بی‌پرده رودررو می‌شود تا با گام‌های تیزتر، پا در سفری نهد که پایانش دور از انتظار نیست و این روایتی است که اینگمار برگمان از ترس از مرگ در فیلم «توت فرنگی‌های وحشی» به تصویر کشیده است؛ اثری دیگر از کارگردان شهیر سوئدی که در حکم اثری درخشان در ابعاد گوناگون، همچنان محل توجه است.

توت فرنگی های وحشی از جمله آثاری است. که به زعم منتقدان، مهم‌ترین فیلم اینگمار برگمان، کارگردان برجسته سینمای سوئد به شمار می‌رود و در تاریخ سینما، الگویی برای سینمای جاده‌ای مورد اشاره قرار می‌گیرد و از نخستین نمونه‌های درخشان استفاده از جریان سیال ذهن در سینماست، «توت فرنگی‌های وحشی \/ Smultronstället \/ Wild Strawberries» محصول سال ۱۹۵۷ است.
قرار است به پروفسور «ایزاک بورگ» به مناسبت پنجاهمین سالگرد استادی‌اش در دانشگاه «لوند»، در شهر زادگاهش، درجۀ افتخاری بدهند. او به جای پرواز از استکهلم به لوند، تصمیم می‌گیرد با اتومبیل به آن‌جا برود و در طول مسیر سفرش با اشخاص مختلفی روبرو می‌شود و خاطرات گذشته را نیز مرور می‌کند.

این فیلم شاید، هنوز پرآوازه‌ترین فیلم ,برگمان باشد. در طرح روایتی بیست و چهار ساعته فیلم، اشخاصی از پنج نسل مختلف ظاهر می‌شوند، تا برگمان تصویری جامع و کامل از رابطه‌های انسانی را ارائه دهد. سفر «پروفسور بورگ» مهربان و ظاهرالصلاح به سیری درونی برای شناخت و مرور آنچه در گذشته انجام داده است، تبدیل می‌شود. رویاروئی «بورگ» با مرگ، تحولی در شخصیت او به وجود می‌آورد که هراس از نیستی را جایگزین رؤیای زندگی می‌کند. دقیقاً به همین دلیل فیلم با کابوس او آغاز می‌شود و با میل او بر خواب و رویابینی خاتمه می‌یابد. ,شوستروم بزرگ در واپسین حضور سینمائی‌اش، تصویری حیرت‌انگیز از «هراس از مرگ» را ارائه می‌دهد.



نظرات کاربران